شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

تعمیر مبل

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

انواع فوم و اسفنج مورد استفاده در مبلمان

مشتریان در هنگام مراجعه به بازار از فروشندگان مختلف اصطلاحاتی از قبیل فوم گرم، فوم سرد ، اسفنج یورتان ، تسمه کشی ، فنر لول ، فنر زیگزاگ و... می شنوند این متن برای آشنایی بیشتر شما با این اصطلاحات نوشته شده است.

مشتریان در هنگام مراجعه به بازار از فروشندگان مختلف اصطلاحاتی از قبیل فوم گرم، فوم سرد ، اسفنج یورتان ، تسمه کشی ، فنر لول ، فنر زیگزاگ و... می شنوند این متن برای آشنایی بیشتر شما با این اصطلاحات نوشته شده است.

در این مختصر شما با انواع فوم و سایر مواد اولیه ی مصرفی در تعمیر مبلمان آشنا خواهید شد.

مشتریان در هنگام مراجعه به بازار از فروشندگان مختلف اصطلاحاتی از قبیل فوم گرم، فوم سرد ، اسفنج یورتان ، تسمه کشی ، فنر لول ، فنر زیگزاگ و... می شنوند و هر فروشنده ای یک سری اطلاعات در اختیار مشتری قرار می دهد که ممکن است با توجه به دانش فروشنده صحیح یا ناصحیح باشند، که در صورت ناصحیح بودن، ذهن مشتری را آشفته می سازد.

تصمیم گرفتیم تحقیق و توضیح کاملی درباره انواع فوم و اسفنج و زیرسازی های نشیمن در این بخش بیاوریم، تا شاید هم برای مشتریان عزیز و هم برای فروشندگان محترم بتوانیم اطلاعات مفیدی ارائه نماییم. اول تعریف هر کدام از انواع فوم و اسفنج ها را بیان کرده و سپس کاربرد آنها را در مبل های مختلف توضیح خواهیم داد؛

اسفنج: همان ابر معمولی هست که همه می شناسند، در ضخامت های مختلف برای اکثر نقاط مبلمان استفاده می شود. مثلا برای دسته های مبل و پشت مبل اسفنج های نازک قرار داده می شود. در کف مبلمان هم در بسیاری از موارد اسفنج هایی موسوم به اسفنج 30 کیلویی یا اسفنج یورتان استفاده می شود که منظور از 30 کیلویی (در برخی موارد 25 یا 20 کیلویی) دانسیته (چگالی) اسفنج می باشد. هر چقدر چگالی اسفنج بالاتر باشد در قسمت کف طول عمر آن بیشتر خواهد بود. یورتان هم نوعی اسفنج هست که در حال حاضر جزء برند های معتبر در زمینه کف مبلمان می باشد.

فوم: از ترکیب مواد شیمیایی مخصوصی با نسبت مشخص در کوره ساخته می شود، انواع مختلفی دارد و در انواع مبلمان و صندلی های اتومبیل استفاده می شود. به دلیل ساخت متنوع دارای کیفیت های مختلف و متفاوتی هستند. از لحاظ ماندگاری نسبت به اسفنج های معمولی طول عمر بیشتری دارند. فوم هایی که برای مبلمان استفاده می شوند: فوم گرم، فوم سرد، فوم ویژه ضخامت فوم هم جدای از جنس آن می تواند 10 یا 13 و یا 15 سانتی متر باشد.

فوم گرم: علت نامگذاری فوم گرم نوع ساخت آن هست که در دمای بالای کوره پخته می شود. فوم گرم نسبت به اسفنج برای استفاده در کف مبلمان بهتر هست. خاصیت بارز فوم گرم سفت بودن آن هست که البته این خاصیت به مرور بر اثر استفاده کم می شود و فوم نرم تر می شود. خاصیت ارتجاعی فوم گرم به مرور کمتر می شود و بعد از چند سال به قول معروف جا می اندازد.

فوم سرد: نامگذاری فوم سرد هم به دلیل استفاده از حرارت غیرمستقیم یا دمای کم، در مراحل ساخت می باشد، دمای کم فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکولهای این فوم می دهد و به همین دلیل حالت ارتجاعی این فوم نسبت به فوم گرم بیشتر بوده و به طور ملموسی نرم تر از فوم گرم می باشد. معمولا برای مبلمان راحتی در قسمت کف از فوم سرد استفاده می شود که به دلیل نرم بودن راحتی بیشتری دارد و طول عمر آن نسبت به فوم گرم بیشتر هست. یعنی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد. ضمن اینکه معمولا تولیدکنندگانی که از این فوم برای مبل استفاده می کنند آن را 18 ماه ضمانت می کنند.

فوم ویژه: خواص فوم گرم و سرد را همزمان داشته و از لحاظ نرمی و سفتی بین سرد و گرم می باشد. جدیدا برای بعضی مبلمان راحتی و استیل استفاده می شود.

قالب فوم (عدسی یا تخت): منظور شکل ظاهری فوم هست که می تواند بصورت دو طرف تخت یا یک طرف تخت و یک طرف به حالت محدب باشد که به این شکل فوم عدسی گفته می شود.

الیاف ویسکوز: رشته های نازکی از مواد پلی استری که به شکل ساده و یا حلقه ای و کروی تولید شده و در داخل کوسن ها و تشک های کف و بالشتک های پشتی مبلمان استفاده می شود. از نکات مثبت ویسکوز نرمی و راحتی فوق العاده آن می باشد. ولی برای کف کمتر توصیه می شود، به دلیل اینکه حالت ارتجاعی کمتری نسبت به فوم و اسفنج داشته و به راحتی بر روی تشک جای نشیمن باقی می ماند.

فنر لول: فنرهای فلزی به شکل لوله ای هست که در داخل تشک های خواب هم استفاده می شود، بیشتر برای مبلمان استیل استفاده می شود، این فنر در زیر فوم و بین تسمه ها و گونی قرار داده می شود. طول عمر مبلمانی که از فنر لول استفاده می شود نسبتا بیشتر هست.

فنر زیگزاگ: فنر زیگزاگ فنرهای فلزی به حالت زیگزاگ و سطحی کاملا مسطح دارند که این موضوع باعث می شود از این نوع فنر بتوان برای انواع مبلمان راحتی استفاده نمود. البته استفاده از این نوع فنر فلزی هم نسبت به قبل کمتر شده است.

تسمه کشی: تسمه کشی از کش های نازک موازی هم با روکش پارچه یا نایلونی بصورت پیوسته ساخته شده است و در حال حاضر در اغلب انواع مبل (راحتی و استیل) استفاده می شود. به دلیل تغییر نوع رویه کوبی از خرده پارچه و اسفنج به رویه کوبی با فوم، استفاده از تسمه کشی نسبت به قبل بیشتر شده است. قبلا به جای تسمه های کشی از تسمه های نخی غیر کشی استفاده می شد که با ترکیب فنر لول یا فنر زیگزاگ به کار برده می شد. تسمه کشی باعث می شود حالت ارتجاعی فوم بیشتر حفظ شود.

لایکو: ورق های نازکی از پنبه و پلی استر می باشند که برای دسته ها و تکیه گاه و در بعضی موارد در کف مبل بر روی فوم (برای طول عمر بیشتر) استفاده می شود. لایکو هم براساس جرم حجمی(چگالی) مثل اسفنج دسته بندی می شود و هرچه دانسیته اش بالاتر باشد توان تحمل فشار بیشتر و طول عمر کار هم بیشتر می شود.

در مجموع در رویه کوبی انواع مبل استیل و راحتی از اسفنج و فوم و الیاف ویسکوز استفاده می شود: دسته ها و پشت اکثر مبلمان اسفنج با ورقه های نازک استفاده می شود (در بعضی موارد برای دسته و پشت مبل هم فوم و ویسکوز قابل استفاده هست) کف مبلمان استیل در حال حاضر از فوم گرم ، فوم سرد و یا فوم ویژه تولید می شود

راهنمای ابزار تعمیر و ترمیم مبلمان چوبی

تعمیر و پرداخت مبلمان چوبی کاری است که باید توسط ابزار دستی انجام شود. البته ابزار برقی باعث می‌شود کار، سریع‌تر و آسان‌تر پیش برود اما ابتدا باید طرز استفاده از ابزار دستی را یاد بگیرید و بعد سراغ انواع برقی آن بروید. در این مقاله، بهترین ابزار، که باید در کارگاه خانگی‌تان داشته باشید را معرفی خواهیم کرد. البته این مقاله بخشی را نیز به معرفی ابزار فرعی اختصاص می‌دهد. ابزار فرعی برای انجام تعمیرات ضروری نیست اما می‌توانند مدت زمان کار را کاهش دهد.

تعمیر مبلمان چوبی کاری است که باید توسط ابزار دستی انجام شود. البته ابزار برقی باعث می‌شود کار، سریع‌تر و آسان‌تر پیش برود اما ابتدا باید طرز استفاده از ابزار دستی را یاد بگیرید و بعد سراغ انواع برقی آن بروید. در این مقاله، بهترین ابزار، که باید در کارگاه خانگی‌تان داشته باشید را معرفی خواهیم کرد. البته این مقاله بخشی را نیز به معرفی ابزار فرعی اختصاص می‌دهد. ابزار فرعی برای انجام تعمیرات ضروری نیست اما می‌توانند مدت زمان کار را کاهش دهد.

تنها استثنایی که باید قائل شد یک دریل برقی قابل حمل با قابلیت تغییر سرعت است. با این ابزار برقی می‌توانید تقریبا هر سطحی با هر جنسی را سریع سوراخ کنید. دریل‌های بسیار زیادی با لوازم جانبی بسیار متنوع نظیر اره، فرز، توفال و امثال هم در بازار موجود هستند. لوازم جانبی را زمانی تهیه نمایید که به آن‌ها احتیاج داشته باشید. با یک دریل ساده و یک ست مته شروع کنید. دریل بی سیم به پریز برق احتیاج ندارد و می‌توان از آن در فضای بیرون نیز استفاده کرد.

همیشه ابزار با کیفیت خریداری کنید. ابزارها را با هم و یا یکی یکی بخرید؛ هر طور که بودجه‌ی‌تان اجازه می‌دهد. خرید ابزار ارزان قیمت، هدر دادن پول است زیرا این ابزار می‌تواند بواسطه‌ی عملکرد بد یا ناقص خود، هزینه‌های زیادی را برای‌تان به بار بیاورد. ابزار ارزان قیمت هم‌چنین می‌تواند خطرناک نیز باشد زیرا این ابزار، لبه یا نوک تیز ندارند و ابزاری که کند باشد ممکن است در حین کار، سر بخورد.

ابزار با کیفیت به خوبی تراز شده‌اند، با دقت تراش خورده‌اند، استادانه هماهنگ شده‌اند و در اثر حرارت دیدن، به خوبی سخت و محکم شده‌اند. با برخی مراقبت‌ها، ابزار با کیفیت برای شما یک عمر کار خواهند کرد. تفاوت قیمت یک ابزار باکیفیت و یک ابزار ارزان قیمت، فقط چند هزار تومان است. خریدن ابزار با کیفیت نیازمند کمی گشتن در بازار، مقایسه قیمت‌ها و کیفیت‌هاست. ابزار فروشی‌ها از یک ابزار، سه نمونه‌ی آن را دارند (خوب، بهتر، بهترین). از طریق مقایسه نمودن یک نمونه با نمونه‌ی دیگر به راحتی می‌توانید تفاوت میان یک ابزار با کیفیت و یک ابزار ارزان قیمت را تشخیص دهید. یک ابزار با کیفیت، به خوبی تراش خورده است. ابزار ارزان قیمت به نظر می‌رسد که در یک قالب ناقص قالب‌گیری شده‌اند. فلز به کار رفته در آن‌ها، زبر و تیز است و در بهترین حالت، ممکن است آن‌ها را سوهان کشیده باشند.

ابزار اصلی

در ادامه به معرفی ابزار اصلی می‌پردازیم که برای تعمیرات مبلمان چوبی لازم‌اند. اگر بودجه‌ی‌تان اجازه می‌دهد همه‌ی آن‌ها را یک‌جا خریداری نمایید. اگر نه، مجموعه ابزار اصلی شما می‌بایست شامل این ادوات باشد: لیسه نجاری، چکش، تعدادی پیچ گوشتی، کاتر، چاقوی کرافت، گیره در سه اندازه‌ی مختلف.

با کمترین هزینه مبلمان تان را تغییر دهید

شاید روزهای پایانی سال گذشته قصد تغییر مبلمان منزل را داشتید اما با دیدن قیمت‌های نجومی به فکر تغییر ظاهر آنها افتاده‌ باشید؛ نه خودشان. اولین گزینه برای تغییر ظاهر و تعمیر مبلمان تعویض روکش است؛ کاری که هم به صرفه‌ است و هم اینکه با تنوع پارچه‌ها کلی ایده‌های خوب می‌توانید داشته باشید؛ ایده‌های اساسی برای چیدمان خانه‌تان و طراحی مبل‌هایی که در هیچ مرکزی پیدا نشود. بیایید تعدادی از ایده‌های جدید در طراحی رویه‌ مبل‌ها را با هم مرور کنیم.

با رنگ‌ها بازی کنید

وقتی فضای کافی دارید اصلا از به کار بردن مبل‌هایی با رویه‌های رنگی نگران نباشید. در اتاق‌های نشیمن بزرگ می‌توان با راحتی خیال هر رنگ تند و زنده‌ای را امتحان کرد. اگر به این فکر هستید که یک تغییر دکوراسیون حسابی داشته باشید از رنگ‌های نارنجی و قرمز غافل نشوید.

فقط باید یادتان باشد مبل‌های رنگی زمانی خانه‌ای مدرن برای‌تان می‌سازند که رنگ دیوارها روشن و ساده باشد. اگر رنگ دیوارهای خانه‌تان تند و گرم است بهتر است دور مبل‌های شاد و رنگی را خط بکشید.

آسایش طلب ها سرد کار کنند

اگر در خانه‌تان به دنبال آرامش هستید و آسایش را به هر چیزی ترجیح می‌دهید، بهتر است از رنگ‌های سرد برای رویه‌ مبل‌های‌تان استفاده کنید. رنگ‌های گرم برای شما که دنبال سکون در خانه هستید اصلا مورد مناسبی نیست. این وسط با استفاده از کمی پارچه‌هایی با بافت‌های خاص می‌توانید جلوی کمبود رنگ در خانه‌تان را بگیرید. اگر رنگ دیوارها و پرده‌های‌تان هم سرد هستند، بهتر است بافت پارچه‌ مبلی و کوسن‌ها ضخیم‌تر انتخاب شوند تا جلوه بیشتری به خانه دهند. بافت‌ها به هر خانه‌ای شخصیت خاص می‌دهند.

راه راه های قدیمی دوباره آمدند

سال‌ها پیش از این، مبل‌های راه‌راه برای خودشان برو و بیای زیادی داشتند. مد روز دهه 70 تا 80 میلادی فقط رویه مبل‌هایی بود با خط‌های کشیده عمومی و افقی و با رنگ غالب کرم و قهوه‌ای. این طراحی سال‌ها فراموش شد تا اینکه دوباره به مدد نسل نوی طراحان دکوراسیون دوباره سر و کله خط‌های موازی آشنا در خانه‌ها پیدا شد به‌خصوص مبل‌هایی با راه‌های پهن در رنگ‌های ملایم. این رویه مبل‌ها هم فضای خانه را گرم و غیر رسمی می‌کنند و هم تقریبا با هر دکوراسیونی جور درمی‌آیند. رویه کوبی مبل با طیف رنگ‌های ملایم رویه مبل‌ها کار طراحی و رنگ دادن به باقی اجزای خانه را راحت می‌کند.

کمتر، غنی‌تر است

وقتی می‌خواهید از رنگ‌های مختلفی برای رویه مبل‌هایتان استفاده کنید، بهتر است به تعداد مبل‌ها هم دقت داشته باشید. یک اصل طراحی بین پیروان سبک ساده‌گرایی یا مینی مال‌ها در معماری هست که می‌گوید «کمتر، غنی‌تر است». اگر زمانی سعی داشتید روی یک رنگ خاص مبل تاکید کنید، حواس‌تان به این جمله عجیب هم باشد؛ اینکه هرچه تعداد موارد تاکیدتان کمتر باشد زیبایی‌اش بیشتر می‌شود. اگر در خانه‌تان رنگ‌های زیادی وجود ندارد می‌توانید از این روش استفاده کنید؛ جلوه دادن به خانه با داشتن یک مبل تک رنگ.

گلدارها شادترند

همان‌قدر که رنگ‌ها ترس ندارند استفاده از پارچه‌های گلدار شلوغ هم ترسناک نیستند و فقط باید کمی با روحیات شما مطابق باشند. اگر احساس می‌کنید آدم چندان آرام و آسایش‌طلبی نیستید و ترجیح می‌دهید خانه‌تان همیشه شلوغ و پر از جمعیت دوستان باشد، بهتر است رویه مبل‌های خانه را گلدار انتخاب کنید. رویه مبل‌های گلدار که به‌تازگی دوباره به بازارها بازگشته‌اند می‌توانند به خانه‌تان ظاهری شیک دهند در عین حال که نشان‌دهنده شخصیت شاد و سرزنده شما هستند.

خانه‌های کوچک مبل‌های یک رنگ

مبل‌هایی که فقط از یک رنگ‌ در ترکیب پارچه‌های‌شان استفاده شده به درد فضاهای کوچک می‌خورند. اگر خانه‌تان فضای کوچکی دارد، دنبال مبل‌هایی با طرح‌های مختلف نباشید. مبل‌های یک‌دست به‌خصوص با رنگ‌های نسبتا گرمی مثل نارنجی فضای خانه‌تان را هم بزرگ‌تر نشان می‌دهند و هم این محل نشیمن خانه‌تان را شیک و به‌روز می‌کنند. فقط کافی است یک نورپردازی مناسب برای خانه انتخاب کنید آن وقت به معجزه پارچه‌های رومبلی و فضای دوست‌داشتنی‌شان پی می‌برید.

تضاد هم گاهی بد نیست

تصور کنید که همه مبل‌های این اتاق یک‌دست و یک‌رنگ بودند؛ مثلا همه‌شان یا کرم‌رنگ بودند یا قهوه‌ای. به نظرتان خیلی دلگیر و کسالت‌بار نمی‌شد؟ این روزها طراحان دکوراسیون داخلی برای اینکه کسالت آپارتمان‌های کوچک را بگیرند، دست به کار شده‌اند و با یک ایده ناب مبل‌ها را با رنگ‌های متضاد هم قرار می‌دهند. فقط باید دقت داشت که هارمونی رنگ‌ها و تضاد آنها با هم به‌درستی انتخاب شود و گرنه فضای خانه پر از رنگ‌های ناهمگون است که با هیچ ترفندی هم درست نمی‌شود.

با سبز، شرقی شوید

مبل هایی که یک دست به رنگ سبز هستند برای خانه‌هایی که انرژی کمی دارند مناسبند و البته برای آنهایی که عاشق فضاهای شرقی هستند و دوست دارند در گوشه و کنار خانه‌شان نشانه‌هایی از تزئینات آسیای دور را داشته باشند. سبز در باور شرقی‌ها نشان نشاط و شادابی است و برای همین زیاد در خانه‌های آنها استفاده می‌شود. البته نباید برای ساختن فضای شرقی در رنگ سبز وسایل خانه به‌خصوص رویه مبل‌ها اغراق کرد. یک رنگ سبز ملایم هم کارتان را راه می‌اندازد. این وسط رنگ دیوارها هم باید به کمک بیایند. رنگ‌های لیمویی و نارنجی کمرنگ انرژی را در این دکوراسیون دوبرابر می‌کنند.

از بین بردن ترکهای محل اتصال در چوب

با توجه به تنوع مصنوعات چوبی که در ایران با چوب روس عرضه می شوند و البته از محبوبیت لازم در بین مردم نیز برخوردار است، برآن شدیم تا به پاره ای از ابهامات موجود در مورد اینگونه مصنوعات چوبی پاسخ دهیم و این باب را با پاسخ به سئوالی که از جانب تعدادی از هموطنان عزیزمان در وب سایت ها مطرح شده است آغاز می نمائیم؛ سئوال مطرح شده در خصوص ترکهای ایجاد شده در محل اتصالات اینگونه مصنوعات می باشد.

با توجه به تنوع مصنوعات چوبی که در ایران با چوب روس عرضه می شوند و البته از محبوبیت لازم در بین مردم نیز برخوردار است، برآن شدیم تا به پاره ای از ابهامات موجود در مورد اینگونه مصنوعات چوبی پاسخ دهیم و این باب را با پاسخ به سئوالی که از جانب تعدادی از هموطنان عزیزمان در وب سایت ها مطرح شده است آغاز می نمائیم؛ سئوال مطرح شده در خصوص ترکهای ایجاد شده در محل اتصالات اینگونه مصنوعات می باشد.

در ابتدا باید به این نکته توجه شود که ایجاد شکافهای سطحی، خصوصا در محل اتصال مصنوعات چوبی ساخته شده از چوب روس یک امر طبیعی و به دلیل تغییر درجه دمای محیط می باشد، چرا که طبق اصل انبساط و انقباض مواد، چوبها هم در محیط های سرد و گرم دچار تغییر اندازه می شوند، که البته این انبساط و انقباض در چوبهای روس شدیدتر بوده و در نتیجه معمولا در محل اتصال اینگونه مصنوعات چوبی ترکهای سطحی و بندرت شکافهای عمیقی ایجاد می گردد.

حال با ذکر این مقدمه میتوانید از روش های زیر برای تعمیر مبلمان و مصنوعات چوبی خود استفاده نمائید: حالت اول: اگر میزان شکاف به حدی باشد که وسیله مورد نظر تراز خود را از دست بدهد نیاز به تعمیر اساسی داشته و می بایست وسیله چوبی از محل اتصال موردنظر باز شده و پس از قرار دادن مقداری چست چوب در بین اتصال، آنرا با پیچ دستی بسته و به مدت یک ساعت در محلی که فشار یا تکانی به آن وارد نشود نگهداری نمائید. حالت دوم: اگر شکاف ایجاد شده چندان محسوس نباشد، می توان از آن چشم پوشی نمود، چراکه این مورد کاملا طبیعی است؛

حال در صورت تمایل شما به رفع این شکافها، می بایست اقدامات زیر را با دقت دنبال نمائید: 1- ابتدا مقداری مل (خاک بتونه)، سیریش و پودر زرد رنگی بنام گل ماشین بمقدار خیلی کم (که در صنعت چوب کاربرد دارد) را با آب مخلوط نموده تا ماده خمیر گونه ای که تقریبا به رنگ چوب روس خودرنگ می باشد، بدست آید. 2- در این لحظه بوسیله خمیر حاصله، شکاف های مورد نظر را پر نمائید. در مرحله آخر برای همرنگ شدن رنگ تعمیر شده با چوب روس از اسپری کیلر فوری استفاده نمائید. برای این کار بعد از خشک شدن سطح بتونه شده، مقدار از اسپری را بروی سطح خشکی پاشیده و بوسیله قلموی ریز بروی بتونه بکشید. البته در اکثر موارد نیازی به استفاده از اسپری کیلر نیست زیرا خمیر بدست آمده تقریبا همرنگ چوب روس می باشد.

با مبلمان قدیمی چه کنیم؟ آنها را دور بریزیم یا بازسازی نماییم؟ ممکن است در زیر زمین یا گوشه کنار منزلتان چند قطعه مبلمان رنگ و رو رفته پیدا شود. در اینگونه موارد باید ابتدا بررسی کنید آیا ارزش بازسازی دارند یا نه و اگر ارزش بازسازی داشتند باید ببینید از بین دو گزینه زیر کدامیک مناسب تر ست: ترمیم پرداخت موجود بر روی آنها، یا زدودن کامل پرداخت قدیمی و پرداخت مجدد آن. ترمیم کنیم یا از خیرش بگذریم؟ در بیشتر موارد، آنچه باعث دلزگی افراد میشود پرداخت نامطلوب مبلمان نیست، بلکه عیوب ساختاری پیشرفته در آن است از جمله: روکش ورآمده یا کنده شده، اتصالات ضعیف، قطعات شکسته و غیره. در اینگونه موارد پرداخت مجدد مبلمان شاید ارزش وقت و زحمت لازم را نداشته باشد. درست است که زدودن و پرداخت مجدد قطعات مبلمان یکی از بهترین راهکارها برای تعمیر و بازسازی مبلمان قدیمی است ولی باید دانست که زدودن لایه های قدیمی رنگ و پرداخت، کار پر دردسر و قت گیری است.

از این رو پیش از آنکه کار را به طور جدی آغاز نمایید نخست بخش کوچکی را بزدایید تا از زیبایی چوب زیرین اطمینان حاصل شود؛ سپس با پارچه ای، بخش رنگ زدایی شده را با آب یا حلال های معدنی، تر کنید تا رنگ و بافت اصلی چوب کاملا مشخص شود. تمام رنگ ها و پرداخت ها را می توان زدود، برخی را به آسانی و برخی دیگر را به دشواری. مراقب پرداخت های ضخیم، شفاف و پلاستیکی شکل باشید که معمولا بر بروی سطوح میز پیشخوانها استفاده می شود. اینگونه پرداخت ها در مقابل اکثر حلال های شیمیایی مقاومت نشان می دهند و زدودن آنها با سمباده ممکن است باعث آسیب به زیر ساخت مبلمان شود.

رنگهای شیری که از جمله بادوام ترین و قدیمی ترین پرداخت ها می باشند نیز در مقابل برخی زداینده های رنگ مقاوم اند، از این رو بهتر است برای اینگونه پرداخت ها از قلیاب و یا زداینده های مخصوص رنگ های شیری استفاده کنیم. نکته ی مهم این است که "آیا این زحمت ارزشش را دارد؟" چه مواقعی اقدام به بازسازی پرداخت کنیم؟ بسیاری از قطعات مبلمان و کابینت آشپزخانه دارای پرداختهای شفافی بر روی لایه ای از رنگ هستند. اگر پرداخت کامل بوده و پوسته نشده و در هیچ کجای مبلمان نمی توان ناحیه ی بزرگی یافت که پرداخت آن از بین رفته باشد، میتوان فرآیند بازسازی را به آسانی انجام داد. فرآیند بازسازی ممکن است شامل عملیات متعددی باشد از جمله: پاک کردن، زدودن لکه های سفید، هموار کردن خراش های سطحی، ترمیم خراش ها و خش های عمیق، پرکردن سوراخها و صدمات احتمالی، و اعمال یک دست پرداخت مجدد. گاهی برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید تمام مراحل فوق را (به ترتیب) انجام دهیم. پاک کردن: کار را با پاکسازی سطحی پرداخت قدیمی آغاز کنید. اگر سطح کار زیاد کثیف نیست از محلول آب صابون رقیق استفاده کنید و اگر سطح کار آغشته به آلودگی های روغنی، گریس و یا واکس باشد از حلال های قوی تر و معدنی استفاده کنید. اگر کثیفی خیلی زیاد باشد از پشم فولاد شماره چهار صفر (0000) استفاده کنید تا زدودن آلودگی از سطح کار آسان تر شود. گاهی اوقات از این نکته متعجب خواهید شد که با پاک کردن ساده ی سطح کار، مبلمان به وضعیتی می رسد که به راحتی می توان از آن استفاده نمود. زدودن لکه های سفید: وقتی سطح کار را از آلودگی های روغنی و واکس پاک می کنیم ممکن است لکه های سفیدی که بر اثر ریخته شدن آب به وجود می آیند خود نمایی کند. این لکه ها عموما به راحتی پاک می شوند ولی اگر بد قلقی کردند، بهترین راه، استفاده از پارچه ی آغشته به الکل صنعتی است. توجه داشته باشید که پارچه باید فقط کمی به الکل صنعتی آغشته شود و نباید پارچه را کاملا در الکل صنعتی غوطه ور کرد به طوری که کاملا اشباع شود. الکل غلیظ ممکن است سبب زودگی ناخواسته ی اصل پرداخت شود.

مالش سطح کار: اگر کیفیت سطح کار بطور کلی خوب باشد وفقط در برخی قسمتها خراشهای سطحی ایجاد شده باشد، کافی است سطح کار را به پشم فولادی چهار صفر مالش دهید. ابتدا پشم فولادی را به واکس خمیری آغشته کنید و سپس در جهت الیاف چوب آن را مالش دهید؛ بدین صورت می توان خراشهای سطحی و باریک را برطرف نمود. بی درنگ پس از پایان مالش، سطح کار را از واکس اضافی پاک کنید و اجازه دهید خشک شود تا درخشندگی موردنظر بوجود آید. برای دستیابی به سطح کاملا براق و درخشنده، از ترکیبات مالشی و پولیشی مورد استفاده در صنعت نقاشی خودرو استفاده کنید. نازک کاری های پایانی: وقتی سطح کار از آلودگی ها پاک شد، تمام خراش ها و عیوب سطحی خودنمایی می کنند. اکثر فروشگاههای رنگ و یراق، انواع پرداختهای محتلف را با رنگهای متنوع عرضه می کنند. برخی از انواع پرداخت ها که برای لکه گیری ساخته شده اند به صورت ماژیک می باشند و به همان صورت نیز به کار می روند. نوک این ماژیک ها از نمد ساخته شده است و به راحتی می توانید آن را در راستای خراش و خراشیدگی های هدایت کنید تا پرداخت زدوده شده در آن قسمت، ترمیم شود.

بهتر است چند ماژیک با سایه های نزدیک به آنچه مبلمان شماست بخرید و پس از آزمودن آنها، از بهترین شان استفاده کنید. گاهی نیز حالت ترکیبی از دو یا چند ماژیک، بهترین نتیجه را می دهد. همچنین، انواع واکس برای پرکردن سوراخ ها و آسیب های عمیق نیز وجود دارد. برخی از این واکس ها به صورت گچ تخته سیاه ساخته می شود. شیوه ی کا با این واکس ها بدین گونه است: ابتدا واکس را بر روی سوراخ بمالید تا سوراح را پرکند. سپس با لبه ی کارت اعتباری یا لبه ی کاردک یا لیسه، سطح کار را صاف کنید تا هموار شود. پولیش فرانسوی: پولیش فرانسوی یکی از راهکارهای قدیمی برای اصلاح کیفی سطح کار پرداختهای شفاف است. در واقع پولیش فرانسوی چیزی نیست به جز اعمال یک لایه ی نازک شلاک (لاک الکل) با تکه ای پارچه بر روی سطح کار. اینگونه پولیش فرانسوی به خوبی فرسودگی های کوچک و سطحی را برطرف می کند ولی نقطه ضعف آن این است که در مقابل گرما و الکل کوچکترین مقاومتی از خود نشان نمی دهد؛

بعلاوه لازم است مهارت و تجربه ی کافی داشته باشیم تا سطح کار از کیفیت مطلوب برخوردار شود. لایه محافظ: اگر ضخامت پرداخت قدیمی نازک شده باشد و احتمال آسیب به آن زیاد باشد می توان لایه ی پرداخت دیگری به عنوان لایه ی محافظ برروی آن اعمال نمود. بطور کلی می توان گفت که تقریبا بر روی تمام انواع پرداخت ها می توان لایه ی محافظی از همان جنس اعمال نمود. ولی اگر مطمئن نیستید نوع پرداخت قبل چیست، بهتر است از گزینه های ایمن تر استفاده کنید. ابتدا سطح کار را پاک کنید و با سمباده ی دانه 320 آن را بسایید. مراقب باشید که سمباده کاری باعث زدودن کامل سطح پرداخت و رسیدن به زیر ساخت چوبی نشود. در صورتی که پرداخت را سهوا از بین بردید مجبور خواهید شد اقدامات ترمیمی لازم را انجام دهید. اگر در بازار رنگ و پرداخت محل اقامتتان یافت شود، بهتر است از پرداخت زینسر استفاده کنید چرا که به هرگونه پرداختی می چسبد و با تمام پرداختها از جمله پرداخت های آب پایه سازگاری دارد. یک دست را به عنوان آستر بزنید و سپس تا رسیدن به درخشندگی و شفافیت دلخواه، چند دست بزنید. پلی اورتان های روغن پایه را نیز می توان بر روی تمام انواع پرداخت به کار برد. این پرداختها، دوام بیشتری نیز دارند. یکی دیگر از راهکارها استفاده از رنگ های روغنی است.

پرداخت مجدد: در صورتیکه هیچکدام از راهکارهای فوق مناسب نبود، اقدام به زدودن پرداخت قدیمی و اعمال پرداخت مجدد نمایید. زدودن پرداخت مبلمان های بسیار قدیمی باعث کاهش ارزش آنها می شود از این رو پیش از اقدام به کار ابتدا از خبرگان عتیقه بخواهید مبلمان شما را ارزیابی نمایند. از طرف دیگر قطعات کهنه و فرسوده ی معمولی اگر بخوبی پرداخت زدایی شده و مجدد پرداخت بخورند، ارزش افزوده ی زیادی حاصل می شود. شخصا برای زدودن لایه های پرداخت قدیمی از شیوه های ترکیبی استفاده می کنم. با کمک سشوار صنعتی می توانید لایه های ضخیم رنگ و پرداخت را نرم کرده و سپس بزدایید. سپس با استفاده از خمیر زداینده ی رنگ می توانید با قیمانده های پرداخت را از گوشه ها و کنج ها پاک کنید. در مورد لایه های رنگ و پرداخت نازک و یا آنهایی که فقط یک دست بر روی آنها اعمال شده، مستقیما به سراغ زداینده های شیمیایی بروید. هر دو روش فوق از سمباده کاری سطح کار آسان تر و سریع تر خواهند بود و بعلاوه احتمال صدمه رساندن به زیر ساخت چوبی و یا روکش چوبی که درست در زیر لایه ی پرداخت قرار دارد نیز وجود نخواهد داشت. در اینجا لازم است در مورد پرداخت هایی که پیش از سال 1356 ه.ش (1978 م.) ساخته می شدند هشدار دهیم، این پرداخت ها حاوی "سرب" هستند، در نتیجه اگر مطمئن نیستید که پرداخت موردنظر پس از سال 1356 ه . ش ساخته شده است یا خیر، به هیچ وجه آن را با سمباده کاری نزدایید و از سشوار صنعتی نیز برای گرم کردن و زدودن آن کمک نگیرید. در این موارد، استفاده از زداینده های شیمیایی، ایمن تر و بهداشتی تر خواهد بود؛ فقط توجه داشته باشید پیش از دور ریخت آنها از خشک شدن حلال و سفت شدن تفاله ای رنگ زدوده شده اطمینان حاصل کنید.

برای راهنمایهای بیشتر در مورد شیوه ی صحیح زدودن رنگ های محتوی ترکیبات سربی به دفتر کنترل آلودگی های سربی وزارت بهداشت مراجعه نمایید. گاهی زدودن لایه های قدیمی رنگ باعث نمایان شدن چوب زیبای زیر آن می شود؛ گاهی نیز زدودن رنگ ها باعث هویدا شدن جوربندی نامناسب نقوش چوبی در یک مبلمان یا ترکیب بندی بدشکل گونه های مختلف چوب در کنار هم می شود، در اینگونه موارد اصلا نگران نباشید چراکه به هر حال می توانید از انواع مختلف گزینه های رنگ و پرداخت موجود در بازار برای پرداخت مجدد آن استفاده کنید.

از بین بردن ترکهای محل اتصال در چوب

با توجه به تنوع مصنوعات چوبی که در ایران با چوب روس عرضه می شوند و البته از محبوبیت لازم در بین مردم نیز برخوردار است، برآن شدیم تا به پاره ای از ابهامات موجود در مورد اینگونه مصنوعات چوبی پاسخ دهیم و این باب را با پاسخ به سئوالی که از جانب تعدادی از هموطنان عزیزمان در وب سایت ها مطرح شده است آغاز می نمائیم؛ سئوال مطرح شده در خصوص ترکهای ایجاد شده در محل اتصالات اینگونه مصنوعات می باشد.

با توجه به تنوع مصنوعات چوبی که در ایران با چوب روس عرضه می شوند و البته از محبوبیت لازم در بین مردم نیز برخوردار است، برآن شدیم تا به پاره ای از ابهامات موجود در مورد اینگونه مصنوعات چوبی پاسخ دهیم و این باب را با پاسخ به سئوالی که از جانب تعدادی از هموطنان عزیزمان در وب سایت ها مطرح شده است آغاز می نمائیم؛ سئوال مطرح شده در خصوص ترکهای ایجاد شده در محل اتصالات اینگونه مصنوعات می باشد.

در ابتدا باید به این نکته توجه شود که ایجاد شکافهای سطحی، خصوصا در محل اتصال مصنوعات چوبی ساخته شده از چوب روس یک امر طبیعی و به دلیل تغییر درجه دمای محیط می باشد، چرا که طبق اصل انبساط و انقباض مواد، چوبها هم در محیط های سرد و گرم دچار تغییر اندازه می شوند، که البته این انبساط و انقباض در چوبهای روس شدیدتر بوده و در نتیجه معمولا در محل اتصال اینگونه مصنوعات چوبی ترکهای سطحی و بندرت شکافهای عمیقی ایجاد می گردد.

حال با ذکر این مقدمه میتوانید از روش های زیر برای تعمیر مبلمان و مصنوعات چوبی خود استفاده نمائید: حالت اول: اگر میزان شکاف به حدی باشد که وسیله مورد نظر تراز خود را از دست بدهد نیاز به تعمیر اساسی داشته و می بایست وسیله چوبی از محل اتصال موردنظر باز شده و پس از قرار دادن مقداری چست چوب در بین اتصال، آنرا با پیچ دستی بسته و به مدت یک ساعت در محلی که فشار یا تکانی به آن وارد نشود نگهداری نمائید. حالت دوم: اگر شکاف ایجاد شده چندان محسوس نباشد، می توان از آن چشم پوشی نمود، چراکه این مورد کاملا طبیعی است؛

حال در صورت تمایل شما به رفع این شکافها، می بایست اقدامات زیر را با دقت دنبال نمائید: 1- ابتدا مقداری مل (خاک بتونه)، سیریش و پودر زرد رنگی بنام گل ماشین بمقدار خیلی کم (که در صنعت چوب کاربرد دارد) را با آب مخلوط نموده تا ماده خمیر گونه ای که تقریبا به رنگ چوب روس خودرنگ می باشد، بدست آید. 2- در این لحظه بوسیله خمیر حاصله، شکاف های مورد نظر را پر نمائید. در مرحله آخر برای همرنگ شدن رنگ تعمیر شده با چوب روس از اسپری کیلر فوری استفاده نمائید. برای این کار بعد از خشک شدن سطح بتونه شده، مقدار از اسپری را بروی سطح خشکی پاشیده و بوسیله قلموی ریز بروی بتونه بکشید. البته در اکثر موارد نیازی به استفاده از اسپری کیلر نیست زیرا خمیر بدست آمده تقریبا همرنگ چوب روس می باشد.

با مبلمان قدیمی چه کنیم؟ آنها را دور بریزیم یا بازسازی نماییم؟ ممکن است در زیر زمین یا گوشه کنار منزلتان چند قطعه مبلمان رنگ و رو رفته پیدا شود. در اینگونه موارد باید ابتدا بررسی کنید آیا ارزش بازسازی دارند یا نه و اگر ارزش بازسازی داشتند باید ببینید از بین دو گزینه زیر کدامیک مناسب تر ست: ترمیم پرداخت موجود بر روی آنها، یا زدودن کامل پرداخت قدیمی و پرداخت مجدد آن. ترمیم کنیم یا از خیرش بگذریم؟ در بیشتر موارد، آنچه باعث دلزگی افراد میشود پرداخت نامطلوب مبلمان نیست، بلکه عیوب ساختاری پیشرفته در آن است از جمله: روکش ورآمده یا کنده شده، اتصالات ضعیف، قطعات شکسته و غیره. در اینگونه موارد پرداخت مجدد مبلمان شاید ارزش وقت و زحمت لازم را نداشته باشد. درست است که زدودن و پرداخت مجدد قطعات مبلمان یکی از بهترین راهکارها برای تعمیر و بازسازی مبلمان قدیمی است ولی باید دانست که زدودن لایه های قدیمی رنگ و پرداخت، کار پر دردسر و قت گیری است.

از این رو پیش از آنکه کار را به طور جدی آغاز نمایید نخست بخش کوچکی را بزدایید تا از زیبایی چوب زیرین اطمینان حاصل شود؛ سپس با پارچه ای، بخش رنگ زدایی شده را با آب یا حلال های معدنی، تر کنید تا رنگ و بافت اصلی چوب کاملا مشخص شود. تمام رنگ ها و پرداخت ها را می توان زدود، برخی را به آسانی و برخی دیگر را به دشواری. مراقب پرداخت های ضخیم، شفاف و پلاستیکی شکل باشید که معمولا بر بروی سطوح میز پیشخوانها استفاده می شود. اینگونه پرداخت ها در مقابل اکثر حلال های شیمیایی مقاومت نشان می دهند و زدودن آنها با سمباده ممکن است باعث آسیب به زیر ساخت مبلمان شود.

رنگهای شیری که از جمله بادوام ترین و قدیمی ترین پرداخت ها می باشند نیز در مقابل برخی زداینده های رنگ مقاوم اند، از این رو بهتر است برای اینگونه پرداخت ها از قلیاب و یا زداینده های مخصوص رنگ های شیری استفاده کنیم. نکته ی مهم این است که "آیا این زحمت ارزشش را دارد؟" چه مواقعی اقدام به بازسازی پرداخت کنیم؟ بسیاری از قطعات مبلمان و کابینت آشپزخانه دارای پرداختهای شفافی بر روی لایه ای از رنگ هستند. اگر پرداخت کامل بوده و پوسته نشده و در هیچ کجای مبلمان نمی توان ناحیه ی بزرگی یافت که پرداخت آن از بین رفته باشد، میتوان فرآیند بازسازی را به آسانی انجام داد. فرآیند بازسازی ممکن است شامل عملیات متعددی باشد از جمله: پاک کردن، زدودن لکه های سفید، هموار کردن خراش های سطحی، ترمیم خراش ها و خش های عمیق، پرکردن سوراخها و صدمات احتمالی، و اعمال یک دست پرداخت مجدد. گاهی برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید تمام مراحل فوق را (به ترتیب) انجام دهیم. پاک کردن: کار را با پاکسازی سطحی پرداخت قدیمی آغاز کنید. اگر سطح کار زیاد کثیف نیست از محلول آب صابون رقیق استفاده کنید و اگر سطح کار آغشته به آلودگی های روغنی، گریس و یا واکس باشد از حلال های قوی تر و معدنی استفاده کنید. اگر کثیفی خیلی زیاد باشد از پشم فولاد شماره چهار صفر (0000) استفاده کنید تا زدودن آلودگی از سطح کار آسان تر شود. گاهی اوقات از این نکته متعجب خواهید شد که با پاک کردن ساده ی سطح کار، مبلمان به وضعیتی می رسد که به راحتی می توان از آن استفاده نمود. زدودن لکه های سفید: وقتی سطح کار را از آلودگی های روغنی و واکس پاک می کنیم ممکن است لکه های سفیدی که بر اثر ریخته شدن آب به وجود می آیند خود نمایی کند. این لکه ها عموما به راحتی پاک می شوند ولی اگر بد قلقی کردند، بهترین راه، استفاده از پارچه ی آغشته به الکل صنعتی است. توجه داشته باشید که پارچه باید فقط کمی به الکل صنعتی آغشته شود و نباید پارچه را کاملا در الکل صنعتی غوطه ور کرد به طوری که کاملا اشباع شود. الکل غلیظ ممکن است سبب زودگی ناخواسته ی اصل پرداخت شود.

مالش سطح کار: اگر کیفیت سطح کار بطور کلی خوب باشد وفقط در برخی قسمتها خراشهای سطحی ایجاد شده باشد، کافی است سطح کار را به پشم فولادی چهار صفر مالش دهید. ابتدا پشم فولادی را به واکس خمیری آغشته کنید و سپس در جهت الیاف چوب آن را مالش دهید؛ بدین صورت می توان خراشهای سطحی و باریک را برطرف نمود. بی درنگ پس از پایان مالش، سطح کار را از واکس اضافی پاک کنید و اجازه دهید خشک شود تا درخشندگی موردنظر بوجود آید. برای دستیابی به سطح کاملا براق و درخشنده، از ترکیبات مالشی و پولیشی مورد استفاده در صنعت نقاشی خودرو استفاده کنید. نازک کاری های پایانی: وقتی سطح کار از آلودگی ها پاک شد، تمام خراش ها و عیوب سطحی خودنمایی می کنند. اکثر فروشگاههای رنگ و یراق، انواع پرداختهای محتلف را با رنگهای متنوع عرضه می کنند. برخی از انواع پرداخت ها که برای لکه گیری ساخته شده اند به صورت ماژیک می باشند و به همان صورت نیز به کار می روند. نوک این ماژیک ها از نمد ساخته شده است و به راحتی می توانید آن را در راستای خراش و خراشیدگی های هدایت کنید تا پرداخت زدوده شده در آن قسمت، ترمیم شود.

بهتر است چند ماژیک با سایه های نزدیک به آنچه مبلمان شماست بخرید و پس از آزمودن آنها، از بهترین شان استفاده کنید. گاهی نیز حالت ترکیبی از دو یا چند ماژیک، بهترین نتیجه را می دهد. همچنین، انواع واکس برای پرکردن سوراخ ها و آسیب های عمیق نیز وجود دارد. برخی از این واکس ها به صورت گچ تخته سیاه ساخته می شود. شیوه ی کا با این واکس ها بدین گونه است: ابتدا واکس را بر روی سوراخ بمالید تا سوراح را پرکند. سپس با لبه ی کارت اعتباری یا لبه ی کاردک یا لیسه، سطح کار را صاف کنید تا هموار شود. پولیش فرانسوی: پولیش فرانسوی یکی از راهکارهای قدیمی برای اصلاح کیفی سطح کار پرداختهای شفاف است. در واقع پولیش فرانسوی چیزی نیست به جز اعمال یک لایه ی نازک شلاک (لاک الکل) با تکه ای پارچه بر روی سطح کار. اینگونه پولیش فرانسوی به خوبی فرسودگی های کوچک و سطحی را برطرف می کند ولی نقطه ضعف آن این است که در مقابل گرما و الکل کوچکترین مقاومتی از خود نشان نمی دهد؛

بعلاوه لازم است مهارت و تجربه ی کافی داشته باشیم تا سطح کار از کیفیت مطلوب برخوردار شود. لایه محافظ: اگر ضخامت پرداخت قدیمی نازک شده باشد و احتمال آسیب به آن زیاد باشد می توان لایه ی پرداخت دیگری به عنوان لایه ی محافظ برروی آن اعمال نمود. بطور کلی می توان گفت که تقریبا بر روی تمام انواع پرداخت ها می توان لایه ی محافظی از همان جنس اعمال نمود. ولی اگر مطمئن نیستید نوع پرداخت قبل چیست، بهتر است از گزینه های ایمن تر استفاده کنید. ابتدا سطح کار را پاک کنید و با سمباده ی دانه 320 آن را بسایید. مراقب باشید که سمباده کاری باعث زدودن کامل سطح پرداخت و رسیدن به زیر ساخت چوبی نشود. در صورتی که پرداخت را سهوا از بین بردید مجبور خواهید شد اقدامات ترمیمی لازم را انجام دهید. اگر در بازار رنگ و پرداخت محل اقامتتان یافت شود، بهتر است از پرداخت زینسر استفاده کنید چرا که به هرگونه پرداختی می چسبد و با تمام پرداختها از جمله پرداخت های آب پایه سازگاری دارد. یک دست را به عنوان آستر بزنید و سپس تا رسیدن به درخشندگی و شفافیت دلخواه، چند دست بزنید. پلی اورتان های روغن پایه را نیز می توان بر روی تمام انواع پرداخت به کار برد. این پرداختها، دوام بیشتری نیز دارند. یکی دیگر از راهکارها استفاده از رنگ های روغنی است.

پرداخت مجدد: در صورتیکه هیچکدام از راهکارهای فوق مناسب نبود، اقدام به زدودن پرداخت قدیمی و اعمال پرداخت مجدد نمایید. زدودن پرداخت مبلمان های بسیار قدیمی باعث کاهش ارزش آنها می شود از این رو پیش از اقدام به کار ابتدا از خبرگان عتیقه بخواهید مبلمان شما را ارزیابی نمایند. از طرف دیگر قطعات کهنه و فرسوده ی معمولی اگر بخوبی پرداخت زدایی شده و مجدد پرداخت بخورند، ارزش افزوده ی زیادی حاصل می شود. شخصا برای زدودن لایه های پرداخت قدیمی از شیوه های ترکیبی استفاده می کنم. با کمک سشوار صنعتی می توانید لایه های ضخیم رنگ و پرداخت را نرم کرده و سپس بزدایید. سپس با استفاده از خمیر زداینده ی رنگ می توانید با قیمانده های پرداخت را از گوشه ها و کنج ها پاک کنید. در مورد لایه های رنگ و پرداخت نازک و یا آنهایی که فقط یک دست بر روی آنها اعمال شده، مستقیما به سراغ زداینده های شیمیایی بروید. هر دو روش فوق از سمباده کاری سطح کار آسان تر و سریع تر خواهند بود و بعلاوه احتمال صدمه رساندن به زیر ساخت چوبی و یا روکش چوبی که درست در زیر لایه ی پرداخت قرار دارد نیز وجود نخواهد داشت. در اینجا لازم است در مورد پرداخت هایی که پیش از سال 1356 ه.ش (1978 م.) ساخته می شدند هشدار دهیم، این پرداخت ها حاوی "سرب" هستند، در نتیجه اگر مطمئن نیستید که پرداخت موردنظر پس از سال 1356 ه . ش ساخته شده است یا خیر، به هیچ وجه آن را با سمباده کاری نزدایید و از سشوار صنعتی نیز برای گرم کردن و زدودن آن کمک نگیرید. در این موارد، استفاده از زداینده های شیمیایی، ایمن تر و بهداشتی تر خواهد بود؛ فقط توجه داشته باشید پیش از دور ریخت آنها از خشک شدن حلال و سفت شدن تفاله ای رنگ زدوده شده اطمینان حاصل کنید.

برای راهنمایهای بیشتر در مورد شیوه ی صحیح زدودن رنگ های محتوی ترکیبات سربی به دفتر کنترل آلودگی های سربی وزارت بهداشت مراجعه نمایید. گاهی زدودن لایه های قدیمی رنگ باعث نمایان شدن چوب زیبای زیر آن می شود؛ گاهی نیز زدودن رنگ ها باعث هویدا شدن جوربندی نامناسب نقوش چوبی در یک مبلمان یا ترکیب بندی بدشکل گونه های مختلف چوب در کنار هم می شود، در اینگونه موارد اصلا نگران نباشید چراکه به هر حال می توانید از انواع مختلف گزینه های رنگ و پرداخت موجود در بازار برای پرداخت مجدد آن استفاده کنید.

نکات مراقبت از مبلمان

۱. مبلمان را هل ندهید و نکشید، بلکه آن‌ها را بلند کرده و حمل کنید. کشیدن مبلمان روی زمین، حتی به‌طول چند اینچ، آسیب فراوانی به آن‌ها وارد می‌کند. برای مثال نقطه اتصال پایه به بدنه ممکن است بشکند.

۲. باید دقت کنید که قطعات اشیاء بزرگ جداشدنی هستند یا نه. این طرح را اغلب در قفسه‌های کتاب و میز تحریرهای قرن ۱۸ می‌توان دید. آن‌ها در دو قسمت ساخته می‌شوند و قسمت بالائی از پایه جدا می‌‌شد.

۳. هرگز دسته یا قسمت‌های کنده کاری شده و برجسته مبل را نگیرید، زیرا بعید به‌نظر می‌رسد که این قسمت‌ها بتواند وزن مبل را تحمل کنند. و در صورت کنده شدن نیاز به تعمیر مبلمان احساس خواهد شد.

۴. برای بلند کردن صندلی باید به‌جای دسته‌ها، میله زیرنشین را گرفت زیرا دسته‌ها اغلب تعمیر شده‌اند.

۵. رویه میز را باید جداگانه حمل کرد. آن را از دو طرف و قائم بر وضعیت گرفته و بلند کنید. بدین ترتیب حمل آن آسان‌تر می‌شود و احتمال شکستن ترک‌ها نیز تقلیل می‌یابد.

۶. برای جلوگیری از باز شدن درها و کشوها قفسه‌ها باید آن‌ها را قفل کرد یا با طناب بست. دو نفر یا بیشتر باید قفسه یا کشو را بلند کنند. هر کدام از آن‌ها یک دست خود را برای حفاظت شیء در زیر آن قرار می‌دهند و برای حفظ تعادل با دست دیگر از پهلوی آن می‌گیرند.

7. در صورت لک شدن پارچه مبلی در جهت رفع آن در اسرع وقت کوش کنید ، در صورت باقی ماندن لکه های نوشیدنی و میوه بر روی پارچه مبل احتمال پاک شدن آن بعید بنظر می رسد .

۷. بیشتر مبل‌ها را باید روی چرخ دستی‌های مسطح حمل نمود و میز و آینه‌ها را باید روی چرخ دستی‌های دیواره‌دار قرار داد.

۸. دقت کنید که آینه‌ها به قسمت کنده‌کاری شدهٔ خود تکیه نکرده باشند. در صورت حمل به‌صورت قائم باید با آن‌ها چون قاب‌های نقاشی عمل کرد.

دسته بندی مبلمان

مبلمان چوبی را براساس مکانی و پس از آن به زیر شاخه‌هایی براساس زمانی تقسیم می‌نماییم.

مبلمان مسکونی شامل مدرن و کلاسیک که البته صفحه ای و روبه کوبی نیز زیر مجموعه مسکونی مدرن است.

مبلمان اداری شامل مدرن و کلاسیک است البته صفحه ای و روبه کوبی نیز زیر مجموعه اداری مدرن است.

مبلمان خاص این نوع مبلمان نیز می‌تواند بصورت مدرن بصورت مدرن و کلاسیک طراحی و ساخته شود.

مبلمان مسکونی مدرن صفحه‌ای

به کلیه مبلمانی که در محل زندگی مصرف می‌شوند و از انواع پانل (اوراق فشرده) مانند: نئوپان، M.D.F، چندلایی، فیبر و غیره بصورت روکش شده، رنگ شده ساخته می‌شود، اطلاق می‌گردد. این شاخه به زیرشاخه‌های:

الف- نشیمن، مثل: مبلمان لوازم صوتی و تصویری، جالباسی، جاکفشی

ب- اتاق خواب، مثل: سرویس خواب نوزاد، نوجوان، بزرگسال، کمد، دراور

ج- آشپزخانه و بهداشتی، مثل: انواع کابینت، کمد سرویس بهداشتی و غیره تقسیم می‌شوند.

مبلمان مسکونی مدرن رویه‌‌کوبی

این گروه کلیه مبلمان نشیمن، پذیرایی، ناهارخوری را شامل می‌شود که از سبک و طرح مدرن استفاده کرده و عمدتاً از انواع فوم، اسفنج، پارچه با اسکلت‌های چوبی، فلزی و غیره تولید می‌شوند. بطور مثال: کاناپه‌های معمولی یا تخت خوابشو، راحتی، پارچه‌ای چوب نما و غیره.

1-2- مبلمان مسکونی کلاسیک

محصولات این گروه تماماً از چوب ماسیو (توپر)، روکش‌های طبیعی با پوشش رنگ، تولید شده و چون از سبک‌های قدیمی استفاه شده، آنها را کلاسیک می‌نامند. در تولید این محصولات می‌توان از صنایع دستی و مستظرفه چوب مانند: خاتم کاری، منبت، معرق، گره چینی یا انواع رنگ مانند پتینه، لندن کاری و غیره استفاده نمود. مبلمان مسکونی کلاسیک فضاهایی چون اتاق مطالعه، نشیمن، پذیرایی، ناهارخوری، خواب، حتی آشپزخانه و سرویس بهداشتی را پوشش می‌دهد. انواع مبل (که اصطلاحاً در ایران مبل استیل یا نیمه استیل نامیده می‌شود)، میز و صندلی ناهارخوری، بوفه، ویترین، کنسول، میزهای جلومبل و عسلی، شومینه، کتابخانه، میز تحریر، انواع میز و صندلی سبک کلاسیک در این گروه قرار می‌گیرند.

مبلمان اداری مدرن صفحه‌ای

به کلیه مبلمانی که در محیط کار استفاده می‌شوند و از انواع اوراق فشرده چوبی (پانل) تولید می‌گردند، اطلاق می‌شوند و محصولاتی چون مبلمان مدیریت، پرسنلی، کنفرانس، فایلینگ، کتابخانه، کامپیوتر و غیره را شامل می‌شود.

مبلمان اداری مدرن

شامل مبل‌های پارچه‌ای چرمی اداری، صندلی‌های اداری (فلزی، چوبی رویه‌کوبی شده)، مبلمان لابی و انتظار و غیره.

مبلمان اداری کلاسیک

شامل انواع مبلمان مورد مصرف در محیط کار، ساخته شده از چوب ماسیو با سبک کلاسیک، قابل استفاده برای مدیریت، پرسنلی، کنفرانس، کتابخانه، تحریر و غیره.

3- مبلمان خاص

اطلاق کلمه خاص برای اینگونه مبلمان از اینروست که عمدتاً در فضاهای غیرمسکونی و غیراداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا در بخش‌های ساختمانی (صرفنظر از کاربرد ساختمان که مسکونی است یا اداری) بکار می‌روند، در واقع کلیه این محصولات چوبی به ساختمان نصب می‌گردند.

بطور مثال: در، پنجره، دیوار کوب یا پارکت به ساختمان نصب گردیده و عمدتاً به کاربرد مسکونی یا اداری بودن ساختمان ارتباط مستقیم نخواهد داشت.

این گروه نیز مانند دو گروه قبلی می‌توانند از نظر طراحی و تولید بصورت مدرن یا کلاسیک باشند.

نکاتی برای نگهداری از مبلمان

۱_ مبلمان خود را در مجاورت گرمای شدید ورطوبت قرار ندهید. گرما باعث انبساط حرارتی چوب میشود و در صورت سرد شدن محیط چوب انقباظ پیدا میکند.این انقباض و انبساط باعث ترک خوردن چوب میشود.دمای خانه خود را ثابت نگاه دارید

2_ در هنگام جابه جایی مبلمان آن را بر روی زمین نکشید چون امکان بروز نیروی شدید باعث شکستن پایه میشود.

3_ برخی از مواد پاک کننده شمیایی، لوازم آرایشی و اشیای خیس منجر به صدمه زدن سطح رنگ خواهند شد و در روی سطح رنگ لکه ایجاد خواهد کرد.

4_ در صورت ایجاد لک مبلمان خود را با آب نشویید چون آب ایجاد لک بر روی چوب رنگ مینماید.از واکسهای مربوط به از بین بردن لک استاده نمائید.

5_ مبلمان و وسایل چوبی هیچگاه نبایستی برحسب عادت به نحوی مورد استفاده قرار گیرند که از حالت تعادل خارج گردند. این عمل در درازمدت باعث بروز اشکال در محل های اتصال خواهد شد

6_ از گذاشتن وسیله به شدت داغ مانند(لیوان داغ، و ظرف غذای داغ) بر روی محصولات چوبی خود داری کنید چون سریعاً ایجاد لک نموده و ممکن است رنگ روی کار را آب کند

7_ برای ماندگاری رنگ بر روی محصولات هر چند وقت یک بار بر روی محصول واکس مالیده حتی اگر روی سطح لکه ای نباشد

8_ از گذاشتن وسایل تیز بر روی محصولات خود داری نمایید چون امکان کنده شدن رنگ به وسیله شی تیز وجود دارد

9_ اگر محصول مورد نظر شما تازه رنگ شده است از گذاشتن وسایل سنگین بر روی آن به پرهیزید چون باعث میشود رنگ محصول دچار مشکل شود و اثر خود را بر سطح بگذارد

10_ در صورتی که محصول شما پولیشی باشد مشکل خاصی برای آن به وجود نمیاید فقط هر چند یکبار بر روی سطح آن واکس بمالید.

11_ اگر ترکی درمبلمان مشاهده نمودید سریعاً آن را برطرف نموده زیرا در صورت برطرف نکردن آن با مشکلات بعدی مواجه خواهید شد

12_ محصول خود را درجایی بگذارید از نور مستقیم آفتاب به دور باشد چون بر اثر تابش مستقیم آفتاب انبساط حرارتی پیدا کرده و دچار مخاطره میشود

13_ اگر محصولات چوبی شما درآشپزخانه قرار دارد از شستن کف آشپزخانه بپرهیزید و در صورت شستن کف آشپزخانه محصول را خارج نموده و به شستن ادامه دهید.از شستن کابینت آشپزخانه چه فلزی چه چوبی بپرهیزید و از واکسهای مخصوص استفاده کنید

14_ در صورت مشاهده خرده چوب یا گرده چوب در زیر مبلمان بدانید که موریانه به محصول شما حمله نموده است.در صورت امکان محصولی که موریانه به آن حمله ور شده است تعویض کنید چون به وسایل چوبی دیگر شما صدمه خواهد زد

15_ از گذاشتن وسایل خیس بر روی صندلی و مبل خود داری کنید چون در این صورت لکه های بزرگ سفیدی بر روی سطح رنگ ظاهر خواهد شد و بردن آن لک به وسیله پارچه خیس صحیح نمیباشد.

16_ در صورت کنده شدن سطح رنگ و روکش زیر آن ازخیس کردن سطح کار برای تمیز کردن آن بپرهیزید چون آب موجود در بافت چوب یا مصنوعات چوبی نفوذ کرده و باعث باد کردن آن میشود

17_ از گذاشتن وسایل سنگین به مدت زیاد بر روی میز خودداری کنید چون اثر خود را روی محصول خواهد گذاشت.در صورت گذاشتن وسایل سنگین از رو میزی ضخیم استفاده نمایید

18– اگر از رو میزی پلاستیکی استفاده میکنید و بر روی سطح میز خود دستمال نم دار کشیده اید صبر کنید تا آب موجود بر روی سطح آن کاملاً خشک شود چون در صورت خشک نشدن سطح و کشیدن رومیزی بر آن آب موجود بر روی میز در زیر رومیزی مبحوس میشود و دم میکند و بر روی میز ایجاد لک میکند

19– رو میزیهای خیس را هرگز برای خشک شدن بر روی میز نکشید

20_ برای محافظت بیشتر چوب و پارچه مبلی از کاور برای محصولات خود استفاده نمایید

21_ در طرز استفاده ازمبلمان دقت کنید یعنی بر روی آن دراز نکشید. اگر مبلمان شما از نو ع پارچه ای باشد از لمیدن به شیوه های خاص خود بر روی آن خود داری کنید چون در این صورت مبلمان از حالت طبیعی خود خارج میشود و رویه کوبی مبل ضروری می شود زیرا از بالا باز و از پایین فشرده میشود. در صورت امکان از مبلمان مخصوص این کار استفاده نمایید(کاناپه)

22_ از هل دادن اشیا بر روی میز به پرهیزید، چون در صورت تیز بودن ته آن بر روی صفحه میز شما خط ایجاد خواهد شد

23_ در صورت مشاهده لک بر روی میز و نرفتن آن از سابیدن آن خود داری کنید چون در آن صورت به بافت رنگ صدمه خواهید زد در صورتی که لک بر روی آن هنوز پا برجاست

24_ وسایل چوبی خود را در آشپزخانه نزدیک سینک ظرف شویی قرار ندهید، چون قطرات آب بر روی آن پاچیده و پس از خشک شدن ایجاد لک نموده. در صورت امکان از گذاشتن ظروف خیس در داخل کابینتهای چوبی خودداری کنید چون در صورت نفوذ به داخل آن باد کرده و ایجاد ترک مینماید

25_ از ریخته شدن آب بر روی در کابینت زیر سینک جلوگیری نمایید چون در آشپز خانه بیشترین قسمتی که بر روی آن آب ریخته میشود همین قسمت است

26_ در صورت تمایل میتوانید کف قفسه های چوبی داخل آشپزخانه خود را پوشش پلاستیکی کنید زیرا به صورت یک عایق عمل خواهد کرد

27_ دقت کنید لبهای کابینت که بر روی آن نوار چسبیده است شکسته نباشد چون در این صورت آب به داخل آن نفوذ خواهد کرد و اگر MDF یا چوب باشد در طی مدتی میترکد

28_ از چسب آب بندی برای دور سینک استفاده کنید، در صورت استفاده نکردن آب از پشت کابینت شما نفوذ خواهد کرد و کابینت شما را خراب خواهد کرد. علت پوسیدگی صفحات فلزی در پشت سینک به همین علت میتواند باشد

29_ آب چکان با لبهای سینک موازی باشد درصورت موازی نبودن آب موجود بر روی ظروف بر روی صفحه کابینت ریخته و در طی مدتی صفحه خراب خواهد شد. اگر قصد دارید برای خانه خود کابینت نصب کنید حتماً ًاین مسئله را ذکر کنید

30_ از عایق بودن شیرهای ماشین لباس شویی کاملاً آگاهی داشته باشید چون در صورت چکه کردن آن و رسیدن به چوب و نااگاهی شما از چکه کردن شیر آب در طی دراز مدت برای کابینت و محصولات چوبی شما مشکل پیش خواهد آمد. هر چند وقت یکبار شیرهای آبی که در پشت کابینت قرار دارد برسی کنید

31_ در صورت بروز مشکلی که از عهده آن برمیایید مشکل را بر طرف کنید مانند:( پاک کردن لک) اگر ترکی یا ترکیدنی در چوب دیدید بیگدار به آب نزنید و آن را با متخصص در این امور در میان بگذارید

32_ از پرتاب کردن درهای کابینت به جای خود، خوداری کنید چون پس از مدتی لولا از فرم خود خارج میشود و درها باید از نوع ریگلاژ شوند.

راهکار‌هایی برای شست‌وشوی مبلمان منزل شما

راهکار‌هایی برای شست‌وشوی مبلمان منزل شما

مبلمان منزل به دلیل بزرگی ابعاد و همچنین تمایز‌های آن، جزو اولین اثاثیه‌هایی است که در هنگام ورود به محیط خانه به چشم می‌خورند. در نتیجه بیشتر مهمانانی که وارد منزل شما می‌شوند، به احتمال زیاد اولین قضاوت‌ها را از روی مبلمان منزل‌تان خواهند داشت. حال تصور کنید که مبلمانتان بر حسب اتفاقی مانند ریختن نوشیدنی بر روی آن کثیف شده‌اند!

راهکار‌هایی برای شست‌وشوی مبلمان منزل شما

مبلمان منزل به دلیل بزرگی ابعاد و همچنین تمایز‌های آن، جزو اولین اثاثیه‌هایی است که در هنگام ورود به محیط خانه به چشم می‌خورند. در نتیجه بیشتر مهمانانی که وارد منزل شما می‌شوند، به احتمال زیاد اولین قضاوت‌ها را از روی مبلمان منزل‌تان خواهند داشت. حال تصور کنید که مبلمانتان بر حسب اتفاقی مانند ریختن نوشیدنی بر روی آن کثیف شده‌اند! در این صورت احتمالا میهمانان در اولین (و تاثیرگذارترین) قضاوتشان شما را به عنوان یک فرد شلخته و نامرتب خواهند شناخت! علاوه بر میهمانان، پاکیزگی و آراستگی تمامی دکوراسیون و مهم‌تر از همه مبلمان منزل نیز تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم فراوانی را بر روحیه و خلق‌و‌خوی افراد آن خانه خواهد داشت.

با این مقدمه کوتاه می‌توان به اهمیت فراوان پاکیزگی مبلمان منزل پی‌برد. اما در صورتی که این بخش مهم از اثاثیه منزل ما کثیف و آلوده شده باشد، چگونه می‌توان آن را بدون آسیب دیدن و به صورت کامل تمیز کرد؟ در این مطلب قصد داریم تا نحوه تمیز کردن دو نوع بسیار متداول از روکش‌های مبلمان منزل، یعنی روکش پارچه‌ای و همچنین روکش چرمی را به شما آموزش دهیم.

تمیز کردن روکش پارچه‌ای مبلمان منزل

روکش‌های پارچه‌ای به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ آن‌ها و مطابقت با انواع سلیقه‌ها، مورد علاقه بسیاری از خانه‌داران هستند و به عنوان یکی از اصلی‌ترین روکش‌های مبلمان منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما با این وجود، پارچه مانند یک آهنربا خاک و دوده را به سمت خود جذب می‌کند. بهترین راه برای جلوگیری از کثیف شدن این نوع از پارچه، اقدامات پیشگیرانه است. برای مثال استفاده از اسپری‌های مخصوص، پوشاندن با کاور‌های آن و یا شل کردن مقدار اندکی از پارچه این مبلمان منزل می‌تواند تا حد زیادی مانع از آلودگی آن شود. اما با این حال هیچ یک از این روش‌ها نمی‌تواند تضمینی برای پاکیزگی دائمی آن‌ها باشد. در نتیجه شما دیر یا زود نیاز به تمیز کردن آن خواهید داشت.

قبل از شروع پاکیزه‌سازی و شست‌وشوی مبلمان منزل، بهتر است نگاهی به برچسب مراقبت از آن بیاندازید و در صورت موجود بودن، دستورالعمل‌های آن را به دقت انجام دهید. اما در صورتی که مبلمان شما فاقد چنین برچسب و یا دستورالعملی باشد، بایستی تحقیقات اندکی را برای پاکیزه‌سازی پارچه‌های مختلف انجام دهید! برای مثال برای پارچه‌های ظریف بهتر است از روش پاکیزه‌‌سازی خشک کمک بگیرید. زیرا در صورتی که رطوبت به این نوع از پارچه‌ها برسد، ممکن است باعث منقبض شدن آن گردد و چین‌و‌چروک‌هایی را بر روی مبلمان منزل شما به وجود آورد.

اما در صورتی که پارچه شما کمی خشن‌تر و یاپرزدار تر است، کار آسان‌تری در پاکیزه سازی آن خواهید داشت. در این صورت کافی است تا با استفاده از مواد شوینده مبلمانی که در بیشتر فروشگاه‌ها یافت می‌شود و یا با استفاده از یک بخارشو به پاکیزه‌سازی آن بپردازید (اما تحت هر شرایطی برچسب مراقبت‌های مبلمان را در صورت موجود بودن مطالعه کنید.)

در صورتی که روش‌های شست‌و‌شوی مبتنی بر آب باعث آسیب رساندن به مبلمان منزل شما نشود، استفاده از بخارشو پیشنهاد بسیار خوبی است. در صورتی که این روش را در دستور کار خود قرار داده‌اید، تا جای ممکن از یک دستگاه بخارشوی با کیفیت استفاده کنید. برخی از مدل‌های این دستگاه‌ها قابلیت پمپاژ آب و بخار به همراه مواد شوینده را دارند. در صورت دسترسی به این مدل از بخارشو‌ها توصیه می‌شود که سالی یک‌بار (البته بسته به نوع شرایط این تعداد می‌تواند کم یا زیاد شود) به پاکسازی مبلمان منزل خود به این روش بپردازید. پس از اتمام عملیات شست‌وشو، پنجره‌های منزل را به مدت چند ساعت باز بگذارید تا روند خشک شدن آن با سرعت بیشتری پیش برود.

تمیز کردن روکش چرمی مبلمان منزل

مبلمان چرمی معمولا برای خانه‌هایی که دارای کودک خردسال و یا حیوان خانگی هستند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. نگه‌داری از این نوع روکش مبلمان منزل به مراتب راحت‌تر از روکش‌های پارچه‌ای است. همانند روکش‌های پارچه‌ای، در این مورد نیز بهتر است اقدامات پیشگیرانه را به عنوان اولین قدم خود در نظر بگیرید و به طور منظم شیار‌ها و فواصل مبلمان خود را از خاک، مو، خرده مواد و هرچیز دیگری پاک کنید. برای این کار یک یا دوبار جارو کشی در هفته می‌تواند کافی باشد.

برای پاکسازی این دسته از مبلمان منزل، استفاده از یک دستمال مرطوب می‌تواند روش مناسبی باشد. در این صورت به این نکته دقت کنید که دستمال مورد استفاده شما بسیار کهنه و یا نامناسب نباشد، زیرا ممکن است باعث آسیب رساندن به روکش مبلمان شود. در این روش تنها کافی است دستمال را با فشار مناسبی بر روی روکش چرمی بکشید تا لکه پاک شود، سپس اندکی تا خشک شدن رطوبت منتظر بمانید و در صورت نیاز این عملیات را مجددا تکرار کنید.

در صورتی که قصد پاکسازی کامل و مفصل مبلمان منزل خود را دارید، بهتر است از صابون مخصوص چرم استفاده کنید. می‌توانید این صابون را به آسانی از مراکز بهداشتی مختلف تهیه کنید. استفاده از این روش همانند استفاده از دستمال مرطوب است، با این تفاوت که بهتر است این عمل را نه فقط بر روی لکه‌ای خاص، بلکه بر روی تمامی سطح مبلمان انجام دهید تا درخشندگی آن در تمامی نواحی مبل پراکنده شود. پس از شست‌و‌شو و خشک شدن مبلمان، از اسپری مخصوص چرم استفاده کنید. این کار باعث افزایش تداوم و ماندگاری رنگ چرم مبلمان منزل شما خواهد شد.

محصولاتی که برای پاک‌سازی و تمیز کردن مبلمان منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند نسبتا محدود هستند. در نتیجه قبل از خرید هر یک از این محصولات و به خصوص اگر قصد استفاده از محصول جدیدی را دارید، بهتر است اطلاعاتی در مورد کیفیت آن‌ها کسب کنید تا از آسیب رساندن به مبلمان چرمی خود جلوگیری نمایید.

خرید مبل مناسب

برای خرید مبلمان شتاب‌زده عمل نکنید زیرا تصمیم شتاب‌زده وقت و پول شما را هدر می‌دهد. اگر شما برای خرید وسیله مورد نیازتان به اندازه کافی فکر نکرده باشید، با دو مشکل رو به رو می‌شوید که چندان برای شما خوشایند نخواهند بود.

برای خرید مبلمان شتاب‌زده عمل نکنید زیرا تصمیم شتاب‌زده وقت و پول شما را هدر می‌دهد. اگر شما برای خرید وسیله مورد نیازتان به اندازه کافی فکر نکرده باشید، با دو مشکل رو به رو می‌شوید که چندان برای شما خوشایند نخواهند بود.

یکی اینکه ممکن است مجبور شوید آنچه را خریده‌اید پس بفرستید و دوم اینکه مجبور شوید با وسیله‌ای زندگی کنید که با آن احساس خوبی ندارید. هنگامی ‌که تصمیم می‌گیرید برای خرید مبل اقدام کنید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

برای خرید مبلمان شتاب‌زده عمل نکنید زیرا تصمیم شتاب‌زده وقت و پول شما را هدر می‌دهد. اگر شما برای خرید وسیله مورد نیازتان به اندازه کافی فکر نکرده باشید، با دو مشکل رو به رو می‌شوید که چندان برای شما خوشایند نخواهند بود.

یکی اینکه ممکن است مجبور شوید آنچه را خریده‌اید پس بفرستید و دوم اینکه مجبور شوید با وسیله‌ای زندگی کنید که با آن احساس خوبی ندارید. هنگامی ‌که تصمیم می‌گیرید برای خرید مبل اقدام کنید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

چقدر فضا داریم؟

اندازه‌گیری دقیق فضا به شما این کمک را می‌کند که مقیاس و اندازه دقیق جنسی را که لازم دارید، به دست آورید. شما برای یک فضای کوچک چه وسایل واقعا ضروری نیاز دارید؟ همچنین یک فضای وسیع ممکن است این معنی را بدهد که مبلمان شما به نوعی به صورت پراکنده چیده شده‌اند. درست همانند قطعات کوچکی که بر روی سطحی ریخته شده باشند و به نوعی القاگر بی‌نظمی خواهند بود. شما باید با در نظر گرفتن اندازه فضای خود و مبلمانی که می‌خرید، فضای زندگی خود را جذاب و منظم کنید.برای رویه کوبی فضاهای کوچک تر بهتر است از پارچه مبلی با رنگ روشن استفاده کنید .

مبل برای کجا؟

قبل از خرید مبل باید به این نکته توجه کنید که این مبل را برای چه استفاده‌ای و چه مکانی می‌خواهید بخرید. اگر اتاق و فضایی که قرار است برای آن مبل بخرید، جایی است که به صورت خانوادگی و دسته جمعی در آن تلویزیون می‌بینید، باید مبلمانی راحت جهت نشستن دائمی‌ و البته همراه با میزی مناسب برای گذاشتن ظروف پذیرایی بخرید. همچنین دقت کنید این مبل را با روکش‌ شاد انتخاب کنید و از به کار بردن روکش‌هایی با تصاویر عجیب و ترسناک برای اتاق نشیمن بپرهیزید.

ترفند تعویض روکش‌ها

شما می‌توانید مبلمانی بخرید که به راحتی بتوانید روکش آنها را تعویض کنید یا بشویید و بدین صورت شما هیچگاه مبلمان تکراری نخواهید داشت. اگر مبل مورد نظر برای فضایی است که بچه‌ها به طور دائم در آن حضور دارند و قرار است روی آن بالا و پایین بروند، پس بهتر است از مبلمانی با دسته ظریف استفاده نکنید . همچنین رنگ آن را نیز روشن انتخاب نکنید که زود به زود کثیف شود.

رنگ مبل

در انتخاب مبل، یکی از ویژگی‌هایی که باید مورد توجه شما باشد، رنگ مبل است که با توجه به فضای خانه شما و روحیه‌ای که دارید، باید رنگ مناسب را انتخاب کنید. همچنین اگر شما آدمی هستید که پیوسته از رنگ‌ها انرژی می‌گیرید و رنگ‌ها برای شما حس و حال خاصی ایجاد می‌کنند، بهتر است دقیقا آن رنگی را که می‌خواهید یا مجموعه‌ای از رنگ‌ها را در کنار هم انتخاب کنید. زیرا شما با رنگ مورد علاقه خود احساس راحتی و شادی خواهید کرد. همچنین شیک بودن و جلوه داشتن مبل شما نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوستالژیک‌ها

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، این است که ممکن است شما مبلمان و آثاری هنری در خانه داشته باشید که رنگ‌ها و طرح‌های آنها را در ارتباط با هم انتخاب کرده باشید، اکنون که قرار است برای خرید اقدام کنید، سرنوشت آنها چه می‌شود؟ خیلی از مبل‌ها، قالیچه‌ها و آثار هنری که از قبل دارید می‌توانند منظره و احساس خوبی برای شما به وجود بیاورند البته اگر قبل از خرید لوازم جدید، حواس‌تان به ویژگی‌های آنها باشد و خرید جدید خود را مرتبط با آنها انجام دهید. با این کار اتاق شما در هم و بر هم به حساب نمی‌آید بلکه تبدیل به مجموعه‌ای می‌شود که ارتباطی زیبا و هنری با هم دارند. با این کار شما هم خرید نو و مناسب انجام داده‌اید و هم هزینه کمتری صرف کرده‌اید؛ زیرا برای قسمت‌هایی از خانه خود از همان مبلمان قدیمی استفاده کرده‌اید که جلوه‌ای تازه نیز یافته‌اند.

آگاهی قبل از خرید

چند پیشنهاد خوب برای خرید مبل مناسب

هنگام خرید هر چیز جدیدی برای خانه، ابتدا باید به این نکته توجه کنید که با خرید جدید شما چه چیزی باید از خانه شما کنار گذاشته شود. گاهی آنچه خیلی وحشتناک به نظر می‌رسد، می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. معمولا خریدهای تازه نوعی استرس ایجاد می‌کنند. به ویژه اگر خرید مربوط به وسایلی باشد که قرار است مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرند. در این گونه موارد باید با آگاهی برای خرید اقدام کنید. چه چیزی بهتر از مبله کردن فضای شخصی شما می‌تواند شما را دچار هیجان کند البته اگر زیبا و قیمت آن مناسب باشد. قبل از اینکه برای خرید مبلمان به فروشگاه‌ بروید، در ابتدا به مجلات، کاتالوگ‌ها، وب‌ سایت‌ها و مجموعه‌های‌ عکس سری بزنید تا تصاویر و طرح‌های مورد علاقه خود را بیابید. این کار به شما کمک می‌کند تا سبک و طرح مورد علاقه خود را خیلی سریع‌تر پیدا کنید.

زمان استفاده هم مهم است

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که هر دو سال یک بار وسایل‌شان را تعویض می‌کنند یا اگر آدمی‌ هستید که دائما دوست دارید محیط اطراف خود را تغییر دهید، سعی نکنید پول زیادی بابت خرید وسایل‌تان بپردازید زیرا با هر بار عوض کردن چیدمان خانه و خرید لوازم نو، کلی هزینه اضافی روی دست شما می‌ماند. شما می‌توانید همیشه اجناس با کیفیت و با قیمتی مناسب خریداری کنید که در صورت نیاز با هزینه اندکی آنها را تعویض یا رویه کوبی کنید.

1234
last